Emotionele ontwikkeling
Naast de cognitieve en fysieke voordelen draagt spel ook bij aan de emotionele ontwikkeling. Kinderen leren bijvoorbeeld omgaan met emoties door op hun beurt te wachten of door zich in te leven in anderen. Ze leren begrijpen hoe andere kinderen het spel ervaren en wat zij voelen.
Als leraar speel je een belangrijke rol in het mogelijk maken van spel. Dit doe je door het creëren van een rijke leeromgeving met hoeken en speelruimte en door het aanbieden van spelmateriaal.
Actief spel
Daarnaast is het belangrijk dat je als leraar actief spel stimuleert. Niet alle kinderen spelen vanzelf. Dit geldt vooral voor interactief rollenspel, dat niet altijd vanzelf ontstaat. Juist deze vorm van spel is essentieel voor de ontwikkeling van taal, denkvermogen en sociale vaardigheden.
Wil je meer weten over spel en spelend leren? Neem contact met ons op voor een maatwerktraject of bekijk onze cursus ‘Spelend leren in hoeken’.
Taalontwikkeling van kleuters
Taal is zowel een voorwaarde als een doel en middel voor het leren. De taalontwikkeling speelt een essentiële rol binnen de totale ontwikkeling van een kind. Hoewel het soms lijkt alsof kinderen taal vanzelf oppikken, is dit niet het geval.
Taalontwikkeling vraagt om een doordacht en gevarieerd taalaanbod. Door kinderen te stimuleren om op verschillende manieren met taal in aanraking te komen, ontwikkelen ze een rijker en diverser taalgebruik. Dit is van groot belang voor hun latere leerprestaties en sociale interacties.
Verschillende contexten
In deze fase is het belangrijk dat kinderen worden blootgesteld aan taal in verschillende contexten: tijdens het spel, in gesprek met volwassenen en door het luisteren naar verhalen. Kleuters profiteren enorm van een omgeving die taalrijk is en waarin ze actief worden uitgedaagd om hun taalvaardigheid te vergroten.
Wil je meer weten over taalontwikkeling bij het jonge kind? Neem contact met ons op voor een maatwerktraject.
Rekenontwikkeling van kleuters
In de kleutergroep wordt de basis gelegd voor een goede rekenvaardigheid. Alledaagse situaties zijn de aanleiding om bezig te zijn met tellen en getalbegrip, ordenen, meten en meetkunde. Hoe zorg je dat je dit systematische en doelgericht inpast binnen je onderwijs op een manier die past bij het jonge kind? Wat zijn stimulerende rekenactiviteiten en hoe kun je gedifferentieerd bezig zijn met alle rekenvaardigheden?
Neem contact met ons op voor een training op maat.
Van groep 2 naar groep 3
De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor sommige leerlingen niet vanzelfsprekend en kan je als leerkracht van groep 2 of 3 heel wat hoofdbrekens bezorgen. Waar doe je goed aan? Zeker als je weet dat kleuterbouwverlenging geen blijvend positief effect heeft.
Belangrijk is dat er een duidelijke doorgaande leerlijn is van groep 2 naar 3 en dat het onderwijs is afgestemd op de onderwijsbehoeften van jonge kinderen.
Verschoolsen van de kleutergroepen is geen oplossing. Op welke sterke aspecten van het kleuteronderwijs kan in groep 3 worden voortgebouwd, zodat dit aansluit bij de manier waarop jonge kinderen leren? En hoe doe je in groep 3 recht aan kinderen die al wel ‘toe zijn aan’ schoolsleren?
Neem contact met ons op voor een training op maat die uit gaat van jullie visie op het jonge kind.