Wat is er belangrijk wanneer je een nieuwe methode kiest?
Vanuit onderzoek van het CLU Leermiddelen Adviescentrum komen een aantal algemene tips naar voren die belangrijk zijn bij het kiezen van een methode:
-
Een grillig proces is niet erg – als je maar blijft bijsturen
Een goed keuzeproces bestaat uit drie kernactiviteiten:
- Criteria ontwikkelen (bijv. digitaal of papier, volledige methode of losse componenten)
- Informatie verzamelen over methodes
- Methodes toetsen aan de hand van de criteria
In de praktijk verloopt dit proces vaak cyclisch. Nieuwe informatie leidt tot nieuwe criteria. Dat is prima, als je maar blijft werken met een actuele en scherpe criterialijst.
-
Zet een procesbegeleider in en werk met een stappenplan
Het helpt enorm als een externe procesbegeleider betrokken is. Die houdt koers en helpt valkuilen vermijden. Ook een stappenplan biedt houvast en voorkomt dat je essentiële stappen overslaat. Tools zoals de MILK-light en Keuzetool van Kennisnet ondersteunen bij het formuleren van goede criteria.
-
Stel een breed keuzeteam samen
Betrek collega’s uit verschillende bouwen, de directie, vakspecialisten én collega’s met kennis van onderzoek. Hoe breder het team, hoe sterker het draagvlak. Betrokkenheid bij het proces vergroot de tevredenheid over de uiteindelijke keuze.
-
Laat visie en kennis leidend zijn
Gebruik het keuzeproces als kans om samen na te denken over visie op taalonderwijs. Wat willen we kinderen meegeven? Hoe ziet krachtig taalonderwijs er bij ons uit? Koppel die visie aan criteria en maak een inhoudelijk onderbouwde keuze.
-
Diagnose, cyclisch werken en praktijktoetsing
Start met een diagnose: weten we wat we belangrijk vinden, kennen we de mogelijkheden? Vanuit daar werk je cyclisch: criteria ontwikkelen, methodes verkennen, toetsen, aanscherpen. Uiteindelijk kom je zo van een longlist naar een shortlist en test je de methodes in de praktijk.
Tot slot: kiezen is meer dan vergelijken
Een methode moet niet alleen “goed” zijn, maar ook bij jullie passen. Bij de visie van de school, de populatie van leerlingen en de kracht van het team. Maak een keuze die gedragen wordt door het team, zodat iedereen ermee aan de slag kan: met eigenaarschap, professionaliteit en passie voor taal.