Het traject voor vergoede dyslexiezorg
Hoe gaat zo’n traject in de praktijk? Het traject bestaat uit drie fasen:
Het voortraject
Allereerst is het belangrijk om extra begeleiding op het gebied van lezen op ondersteuningsniveau 1, 2 en 3 aan te bieden bij het vermoeden van dyslexie. Voor de toegang tot het vergoede diagnostisch onderzoek wordt eerst beoordeeld of in het leerlingdossier voldoende onderbouwing gegeven is voor het vermoeden van dyslexie.
Het onderzoek naar dyslexie
Als het leerlingdossier op orde is, kan Centraal Nederland een dyslexieonderzoek uitvoeren. Tijdens het onderzoek beantwoordt de onderzoeker de volgende vragen:
- wat zijn de lees-en spellingresultaten op dit moment?
- zijn er symptomen van dyslexie te zien?
- zijn er andere oorzaken voor de lees- en spellingproblemen?
De behandeling
In de dyslexiebehandeling wordt gebruik gemaakt van de methoden TaalToren en Ik overzie Dyslexie. Visuele ondersteuning en een auditief aanbod spelen hierbij een grote rol. De behandelaar werkt met school en ouders samen, want de oefeningen hebben ook betrekking op de aangeboden lesstof.
Ondersteuning op maat
We bieden ook andere vormen van ondersteuning aan voor onderstaande doelgroepen:
Onderbouw
Centraal Nederland ondersteunt bij de vroegtijdige signalering van kenmerken van dyslexie, zoals de voorschotbenadering.
Midden- en bovenbouw
Voor zowel vergoede en niet vergoede zorg (bijvoorbeeld Spellingspeurders) biedt Centraal Nederland begeleiding op schoolteamniveau, bijvoorbeeld op het gebied van:
- professionalisering
- nascholing
- training
Voorgezet Onderwijs
Voor een adviestraject op maat voor onderzoek en begeleiding van leerlingen met dyslexie ben je bij Centraal Nederland op het goede adres. Behandeling bieden we alleen binnen het primair onderwijs.