Centraal Nederland

Cursus: Gedrag, taal en executieve functies

Meisje doet gebarentaal

Basiscursus Gedrag, taal en executieve functies

Voor wie?

Leraren, onderwijsassistenten en intern begeleiders

Waar gaat het over?

Je kent ze vast…Het kind dat steeds vergeet welke materialen het nodig had. De kleuter die na twee minuten in de kring van zijn stoel valt. Of het meisje dat maar door de klas blijft dwalen en nergens aan begint. Dat zijn de kinderen waarbij de executieve functies nog niet voldoende zijn ontwikkeld. Om executieve functies te kunnen oefenen, heeft een kind taal nodig.

Executieve functies, taal en gedrag zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden! Het is belangrijk om dit verband te (h)erkennen en te weten welk gedrag passend is bij de ontwikkelingsleeftijd van het kind, omdat juist executieve functies goede voorspellers zijn van latere schoolprestaties!

Inhoud

In 1 bijeenkomst van 2,5 uur komt aan de orde:

  • Hoe verloopt de taalontwikkeling?
  • Wat is de relatie tussen taal en gedrag?
  • Wat zijn executieve functies?
  • Wat is de relatie tussen taal en executieve functies?

In deze basiscursus verkennen we de relatie tussen gedrag, taal en executieve functies. In de cursus staat de theorie rondom de ontwikkeling van brein, taal, gedrag en executieve functies centraal, uiteraard afgestemd op de praktijkervaring uit het basisonderwijs.

In de verdiepingscursus is er ruimte om deze theorie aan de hand van casuïstiek toe te passen en praktijksituaties te delen.

Leerkracht en hulpverlener in gesprek

Verdiepingscursus Gedrag, taal en executieve functies

Voor wie?

Leraren, onderwijsassistenten en intern begeleiders

Waar gaat het over?

Je weet dat een positieve ontwikkeling van executieve functies en taal belangrijk is, omdat deze goede voorspellers zijn van latere schoolprestaties! Je (h)erkent de relatie tussen gedrag, taal en executieve functies. Maar hoe ga je daar nu als leerkracht of onderwijsassistent mee om? Hoe stimuleer je een kind in zijn ontwikkeling van taal en executieve functies? En hoe kun je gedrag bijsturen vanuit deze kennis?

Inhoud

In 1 bijeenkomst van 2.5 uur bespreken we:

  • Hoe kun je de taalontwikkeling stimuleren?
  • Hoe kun je de ontwikkeling van executieve functies stimuleren?
  • Hoe kun je de theoretische kennis toepassen in de praktijk?

In deze bijeenkomst wisselen theorie en praktische opdrachten elkaar af. Er is voldoende ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en het delen van kennis.

Deze cursus is een waardevolle verdieping op de basiscursus Gedrag, taal en executieve functies. De inhoud van de basiscursus wordt als bekend verondersteld.

Aanmelden voor een cursus

Wij vinden het belangrijk om maatwerk te leveren en zijn flexibel in de uitvoering van een cursus. Heb je liever een bijeenkomst meer of minder? Neem gerust hierover contact met ons op! Een cursus behoort immers zo goed mogelijk aan te sluiten bij jullie leerlingen, team en school. De prijzen van onze cursussen zijn dan ook op aanvraag.

Heeft jullie team behoefte aan scholing over een specifiek thema dat niet in deze brochure staat vermeld? Neem dan ook contact met ons op. In onderling overleg kunnen we dan wellicht één of meerdere bijeenkomsten op maat verzorgen.

Lachende vrouw

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief