Basiscursus Gedrag, taal en executieve functies
Voor wie?
Leraren, onderwijsassistenten en intern begeleiders
Waar gaat het over?
Je kent ze vast…Het kind dat steeds vergeet welke materialen het nodig had. De kleuter die na twee minuten in de kring van zijn stoel valt. Of het meisje dat maar door de klas blijft dwalen en nergens aan begint. Dat zijn de kinderen waarbij de executieve functies nog niet voldoende zijn ontwikkeld. Om executieve functies te kunnen oefenen, heeft een kind taal nodig.
Executieve functies, taal en gedrag zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden! Het is belangrijk om dit verband te (h)erkennen en te weten welk gedrag passend is bij de ontwikkelingsleeftijd van het kind, omdat juist executieve functies goede voorspellers zijn van latere schoolprestaties!
Inhoud
In 1 bijeenkomst van 2,5 uur komt aan de orde:
- Hoe verloopt de taalontwikkeling?
- Wat is de relatie tussen taal en gedrag?
- Wat zijn executieve functies?
- Wat is de relatie tussen taal en executieve functies?
In deze basiscursus verkennen we de relatie tussen gedrag, taal en executieve functies. In de cursus staat de theorie rondom de ontwikkeling van brein, taal, gedrag en executieve functies centraal, uiteraard afgestemd op de praktijkervaring uit het basisonderwijs.
In de verdiepingscursus is er ruimte om deze theorie aan de hand van casuïstiek toe te passen en praktijksituaties te delen.