Beginnende gecijferdheid
Meten, vergelijken en tellen met kleuters. Wat gebeurt er eigenlijk bij jonge kinderen als ze gaan meten, vergelijken en tellen?
We gaan met u aan de slag rondom de volgende vragen over meten en vergelijken:
- Hoe ziet de leerlijn meten en vergelijken eruit voor groep 1 tot en met 3?
- Wat zijn cruciale momenten op deze leerlijn?
- Welke activiteiten kun je inzetten om aan de tussendoelen op deze lijn te werken?
- Hoe kun je werken aan niveauverhoging binnen deze leerlijn?
Het accent ligt op groep 1 en 2, maar we kijken ook naar groep 3 voor een goede doorgaande lijn
Jonge kinderen beginnen al vroeg met het willekeurig uitspreken van getallen. In groep 3 maken ze sommetjes als 3 + 4. Wat gebeurt er allemaal tussen deze twee momenten? Als we met tellen aan de slag gaan, komen de volgende onderdelen aan de orde:
- Uit welke elementen bestaat getalbegrip en op welke manier kun je dit stimuleren?
- Hoe krijg je leerlingen in beeld die dreigen uit te vallen op dit gebied? En welke activiteiten zet je daarna in?
- Hoe verloopt de ontwikkeling van het tellen naar het rekenen in groep 1 – 3?
- Wat zijn de kernelementen in groep 3 bij tellen en getalbegrip?
- Hoe zorg je voor een goede aansluiting op groep 3?
Wilt u een beredeneerd aanbod voor beginnende gecijferdheid?
Stuur een mail naar info@centraalnederland.nl. U kunt ook bellen naar 085 – 8 330 330..