Intelligentieonderzoek
Is het onduidelijk wat er van een kind op leergebied verwacht mag worden? Zijn er aanwijzingen dat een kind onder- of overvraagd wordt? Zijn jullie opzoek naar passende handvatten om de cognitieve ontwikkeling van een kind te begeleiden?
Intelligentieonderzoek kan helpend zijn om het cognitief functioneren van een kind in kaart te brengen. Zo’n onderzoek bestaat uit verschillende taken waarmee diverse onderliggende cognitieve vaardigheden gemeten worden. Samen met onze observaties op het gebied van bijvoorbeeld de werkhouding, concentratie en sociaal-emotionele factoren, krijgen we een indruk van de cognitieve mogelijkheden van een kind, inclusief de sterktes en zwaktes. Dit helpt om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een kind te verhelderen.
Centraal Nederland heeft de mogelijkheid om te kiezen uit diverse intelligentietesten, afhankelijk van de (hulp)vraag. Denk bijvoorbeeld aan (jonge) kinderen, adolescenten, maar ook specifieke doelgroepen zoals kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of NT2.
Onze orthopedagoog bekijkt samen met ouders en school wat een kind nodig heeft om tot een optimale (leer)ontwikkeling te komen.
Niet-vergoede dyslexiezorg
Als een kind niet in aanmerking komt voor vergoede dyslexiezorg, kan er soms toch sprake zijn van dyslexie. Dit kan een kind belemmeren op school en in het dagelijkse leven. Het is voor deze kinderen dan ook van belang dat dit wordt erkend.
Om in aanmerking te komen voor een dyslexieonderzoek buiten de vergoede dyslexiezorg, wordt eerst beoordeeld of er in het leerlingdossier voldoende onderbouwing wordt gegeven voor het vermoeden van dyslexie. Als dat zo is, kan Centraal Nederland het dyslexieonderzoek uitvoeren, een dyslexieverklaring opstellen en handelingsgerichte adviezen geven. SpellingSpeurders, een methode ontwikkeld door Centraal Nederland, kan hier een onderdeel van zijn.
Vragen over niet-vergoede dyslexiezorg?
Wil je graag meer informatie over de niet-vergoede dyslexiezorg? We helpen je graag verder! Neem contact op via het formulier. Je kunt ook mailen naar info@centraalnederland.nl of bellen naar 085-8330330.
Rekenen/dyscalculie
Heeft een kind opvallend veel moeite met rekenen? Komt het automatiseren bijvoorbeeld niet op gang of lijkt een kind geen inzicht te hebben bij het rekenen? In dat geval zou een reken- of dyscalculieonderzoek helpend kunnen zijn. Het doel van dit onderzoek is om concrete handvatten te geven om het rekenonderwijs nog beter af te stemmen op het kind. Tijdens het onderzoek brengen we de vier hoofdlijnen van het rekenen in kaart (begripsvorming, procedure-ontwikkeling, vlot rekenen en toepassen) en onderzoeken we welke hiaten er zijn.
Als er aan alle voorwaarden wordt voldaan, voeren we het rekenonderzoek uit volgens de richtlijnen die beschreven staan in het Protocol ERWD en het protocol Dyscalculie. In sommige gevallen levert het onderzoek (ook) een dyscalculieverklaring op.
Een leerlingonderzoek aanvragen?
Stuur de ingevulde documenten naar jouw vaste contactpersoon of info@centraalnederland.nl. Of neem contact op of bel naar 085-8330330.