Centraal Nederland

Taalonderwijs

Kinderen aan het spelen

Taalonderwijs

Taalonderwijs bestaat in allerlei verschillende vormen. Zo leren leerkrachten de kinderen lezen, spreken en schrijven.
Centraal Nederland helpt je graag verder met taalonderwijs op de volgende vlakken:

Meisje aan het werk

Taalmethoden groep 4 t/m 8: keuze en implementatie

Ook voor de invulling van taalonderwijs in de groepen 4 t/m 8 denkt een onafhankelijk adviseur van Centraal Nederland graag met jou mee. Naar aanleiding van jouw vragen leveren wij maatwerk.

Centraal Nederland biedt hulp bij methodekeuze en implementatie van bijvoorbeeld methoden Taal Actief 5, Staal, Pit, Nieuw Nederlands Junior en Taaljacht.

Wij helpen jouw school verder op de verschillende deelgebieden binnen het taalonderwijs

Cursus woordenschat

Deze cursus is geschikt voor leraren die het verschil willen maken bij woordenschatonderwijs. Je leert welke didactiek en werkvormen je het beste kunt gebruiken door de hele school heen.

Referentieniveaus Nederlandse taal

Als school wil je leerlingen helpen om het fundamentele niveau te beheersen. Daarnaast streef je ernaar om leerlingen die meer aankunnen het S-niveau te laten halen. Vooral voor het opstellen van een ontwikkelperspectief of een groepsplan en met het oog op de eindtoets in groep 8, is het belangrijk om de best passende methode te kiezen voor jouw school.

Interactief taalonderwijs

Interactief taalonderwijs gaat ervan uit dat je taal vooral leert in het gebruik met anderen. Bij bieden interactief taalonderwijs in groep 1 t/m 4. We helpen je met de volgende stappen:

  • Richt een rijke taalomgeving in de klas in, met bijvoorbeeld taal-, lees- en schrijfhoeken, thematafels, boekencollecties, het werken met nieuwsborden en woordmuren.
  • Optimaliseer jouw instructie en interactie.
  • Leer vaardigheden aan die je daarvoor nodig hebt.
  • Maak een keuze in werkvormen die passen bij interactief taalonderwijs.

Wij willen je graag helpen met het implementeren van interactief onderwijs. Ook kunnen we je informeren over de ins en outs rondom alle referentieniveaus.

Wij informeren je op een effectieve en praktische manier in een van onze oriëntatiebijeenkomsten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Meisjes met boeken op hun hoofd

Cursus Spelling

Voor leraren van groep 4 t/m 8 en intern begeleiders

Correct spellen is een vaardigheid die in onze maatschappij van groot belang wordt geacht. Maar wat is nu eigenlijk belangrijk bij het spellingonderwijs? Hoe geven we een goede spellingles? Hoe differentiëren wij en hoe zorgen we voor betere resultaten? Bij deze cursus leer je hoe je als leerkracht het verschil maakt.

Leerkracht voor de groep met letter B
Poster met letters

Spellingmethoden groep 4 t/m 8: keuze en implementatie

Ben je op zoek naar een geschikte spellingmethode voor groep 4 t/m 8? Centraal Nederland denkt graag met je mee.

Centraal Nederland biedt hulp bij methodekeuze en implementatie van bijvoorbeeld methoden Taal Actief 5, Staal, Pit, Nieuw Nederlands Junior en Taaljacht.

SpellingSpeurders

SpellingSpeurders is een methode voor de begeleiding van kinderen waarbij de leerling met school én ouders kan werken aan de verbetering van de spellingvaardigheden.

  • Het kind doet gerichte auditieve oefeningen
  • Leren aan de hand van een uitgewerkt direct instructiemodel
  • Werken met denkkaartjes voor het zelfregulerend leren
  • Met bruikbare werkvormen om leerlingen samen te laten werken (coöperatief leren)
  • Inclusief ingebouwde herhalingslessen
  • Extra: training en coaching voor leerkrachten
Voorbeeld van leerlingmap van SpellinSpeurders

De juiste methode voor jouw school kiezen?

Voor een duidelijk en helder advies over taal-leesmethoden neem contact met ons op via het onderstaande formulier of info@centraalnederland.nl of 085 – 8 330 330.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief