Centraal Nederland

Cursus: Technisch lezen

Volwassenen in cursus

Hoe maak ik als leraar het verschil bij technisch lezen? 

Voor wie?

Leraren groep 3 t/m 8 en intern begeleiders

Waar gaat het over?

Wat doet er nu werkelijk toe bij ons leesonderwijs? Hoe geef ik een goede leesles? Hoe zorg ik voor betere resultaten? En wat zeker zo belangrijk is, hoe houd ik leerlingen gemotiveerd om te lezen? Kortom: hoe maak ik als leraar het verschil?

Inhoud

Tijdens de bijeenkomst besteden wij aandacht aan de volgende vragen en onderwerpen:

  • Introductie aan de hand van een leesspel: feit of mening?
  • Het continuüm van zorg uit het Protocol Leesproblemen en Dyslexie.
  • PIRLS 2016: “What makes a good reader?”, (internationale bevindingen).
  • Welke kenmerken heeft de effectieve leesleraar en aan welke punten wil ik werken?
  • Hoe geef ik effectieve instructie bij technisch lezen?
  • Hoe signaleer ik eventuele leesproblemen en wat is het belang van observatie?
  • Hoe kan ik leesproblemen voorkomen?
  • Wat zijn veel gebruikte interventieprogramma’s? Onderlinge uitwisseling over het gebruik hiervan.
  • Tips voor leesmotivatie.

Aanmelden voor een cursus

Wij vinden het belangrijk om maatwerk te leveren en zijn flexibel in de uitvoering van een cursus. Heb je liever een bijeenkomst meer of minder? Neem gerust hierover contact met ons op! Een cursus behoort immers zo goed mogelijk aan te sluiten bij jullie leerlingen, team en school. De prijzen van onze cursussen zijn dan ook op aanvraag.

Heeft jullie team behoefte aan scholing over een specifiek thema dat niet in deze brochure staat vermeld? Neem dan ook contact met ons op. In onderling overleg kunnen we dan wellicht één of meerdere bijeenkomsten op maat verzorgen.

Inge den Boef

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief