Pas als een kind goed kan lezen, zal het lezen met plezier en steeds beter de teksten gaan begrijpen. Toch blijven er kinderen die moeite houden met technisch lezen en begrijpend lezen. Wat doet er nu werkelijk toe bij het leesonderwijs?
Centraal Nederland helpt jou graag om een visie te bepalen op goed leesonderwijs. Bij ons kun je terecht voor:
Hoe geven we een goede leesles in groep 3? Haal je het maximale uit de gebruikte leesmethode? Wil je het leesonderwijs op jouw school eens onder de loep nemen en verder aanscherpen?
Wat houdt het leesverbetertraject in?
➜ Inzicht in de meest recente ontwikkelingen op het gebied van effectief leesonderwijs en effectief leerkracht-gedrag in groep 3. ➜ Werken aan het optimaliseren van het gebruik van de leesmethode. Hierbij wordt kritisch gekeken naar welke lesstof deel uitmaakt van het kerncurriculum. ➜ OGW en monitoren van de resultaten. We bespreken welke interventies gepleegd kunnen worden om risicolezers (en gemiddelde lezers) op een hoger niveau te krijgen. ➜ Versterken van leerkrachtvaardigheden op het gebied van lezen door middel van het afleggen van klassenbezoeken en individuele nabesprekingen. Vooral het lesgeven vanuit het directe-instructiemodel en het omgaan met verschillen staan hierbij centraal.
Werk je al een aantal jaren met een leesmethode en wil je een nieuwe methode kiezen? Het kan lastig zijn de verschillen tussen alle methoden te ontdekken. Welke methode past nu bij jullie school, leerlingen en team? En is de keuze gemaakt, dan is dat nog maar een begin. Vervolgens gaat het erom op welke manier de methode wordt gebruikt. Zet de leraar de methode in zoals die is bedoeld?
Hulp bij keuze
Centraal Nederland biedt hulp bij de keuze voor een methode én implementatie aan van methoden als Lijn 3, VLL en Actief leren lezen. Een onafhankelijke adviseur kan jou begeleiden bij een keuze- en implementatietraject. Door een startworkshop te volgen krijg je inzicht in de beschikbare leerlijnen en didactiek en worden jouw leerkracht-vaardigheden vergroot.
We bieden ook verdiepende workshops aan met bijvoorbeeld aandacht voor didactiek, woordenschat en leerkracht-competenties. Wij zijn gecertificeerde trainers van diverse uitgeverijen zoals Malmberg en Zwijsen.
Leesmethoden groep 4 t/m 8: keuze en implementatie
Ook voor de invulling van technisch lezen in de groepen 4 t/m 8 denkt een onafhankelijk adviseur van Centraal Nederland graag met jou mee. Naar aanleiding van jouw vragen leveren wij maatwerk.
Centraal Nederland biedt hulp bij methodekeuze en implementatie van bijvoorbeeld methoden Station Zuid, Flits, Karakter, Estafette 3, Atlantis, Blink lezen en Nieuw Nederlands Junior.
Wat doet er nu werkelijk toe bij ons leesonderwijs? Hoe geef ik een goede leesles? Hoe zorg ik voor betere resultaten? En wat zeker zo belangrijk is, hoe houd ik leerlingen gemotiveerd om te lezen? Kortom: hoe maak ik als leraar het verschil?
We kennen allemaal onze leerlingen in de klas die problemen hebben met begrijpend lezen. Maar weten we ook welke elementen een rol spelen bij het behalen van succes in begrijpend lezen? We helpen je graag op weg.
Begrijpend luisteren voor groep 1 en 2
Worstel je soms ook met het geven van een goede invulling aan begrijpend lezen waarbij de leerlingen gemotiveerd en betrokken blijven? Wil je ook inzoomen op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van begrijpend lezen? Wij helpen je graag om jouw visie te bepalen op effectief begrijpend leesonderwijs.
Het start bij de doorgaande lijn binnen de school. De tussendoelen ‘boekoriëntatie’ en ‘verhaalbegrip’ leggen de basis voor het latere begrijpend lezen. Daarom biedt Centraal Nederland een workshop aan om het begrijpend luisteren in de onderbouw een extra stimulans te geven. Het hardop denken en de juiste vragen stellen staan hierbij centraal.
Begrijpend lezen voor groep 4 t/m 8
Denk je erover om een nieuwe methode voor begrijpend lezen aan te schaffen in de groepen 4 t/m 8 of juist zonder methode een invulling te geven aan begrijpend lezen? In beide gevallen kan een onafhankelijk adviseur van Centraal Nederland met jou meedenken.
Ben je op zoek naar een andere aanpak voor begrijpend leesonderwijs in de groepen 5 tot en met 8? Wil je geen leesmethode gebruiken? Dan is Focus op begrip een mooie aanpak! Bij Focus worden wereldoriënterende thema’s geselecteerd (5 à 6 thema’s per jaar) om te komen tot ontwikkeling van begrip. Kennis van leerlingen wordt verrijkt door het dagelijks voorlezen door de leerkracht en het vrij lezen van goede boeken.
Met behulp van ‘focus-vragen’ worden kinderen aan het denken gezet. Kinderen lezen, schrijven en praten over thema’s en teksten. Door deze integratie wordt kennis opgebouwd die leesbegrip bevordert én motiverend is voor de leerlingen. Een adviseur van Centraal Nederland denkt graag met je mee om begrijpend lezen op deze manier vorm te geven.
Contact opnemen voor informatie over keuze – implementatietraject?
Neem vrijblijvend contact op als je hulp nodig hebt bij het leesonderwijs, wij helpen je graag verder.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.