Hoe maak ik als leraar het verschil bij technisch lezen?
Voor wie?
Leraren groep 3 t/m 8 en intern begeleiders
Waar gaat het over?
Wat doet er nu werkelijk toe bij ons leesonderwijs? Hoe geef ik een goede leesles? Hoe zorg ik voor betere resultaten? En wat zeker zo belangrijk is, hoe houd ik leerlingen gemotiveerd om te lezen? Kortom: hoe maak ik als leraar het verschil?
Inhoud
Tijdens de bijeenkomst besteden wij aandacht aan de volgende vragen en onderwerpen:
- Introductie aan de hand van een leesspel: feit of mening?
- Het continuüm van zorg uit het Protocol Leesproblemen en Dyslexie.
- PIRLS 2016: “What makes a good reader?”, (internationale bevindingen).
- Welke kenmerken heeft de effectieve leesleraar en aan welke punten wil ik werken?
- Hoe geef ik effectieve instructie bij technisch lezen?
- Hoe signaleer ik eventuele leesproblemen en wat is het belang van observatie?
- Hoe kan ik leesproblemen voorkomen?
- Wat zijn veel gebruikte interventieprogramma’s? Onderlinge uitwisseling over het gebruik hiervan.
- Tips voor leesmotivatie.