Centraal Nederland

Waarom extra begeleiding bij spelling het verschil maakt voor kinderen

Kinderen aan het werk

Waarom extra begeleiding bij spelling het verschil maakt voor kinderen

Spelling is voor veel kinderen een uitdaging, maar voor sommige is het echt een struikelblok. Of de achterliggende problematiek nu dyslexie is of  concentratieproblemen zijn, sommige leerlingen hebben meer nodig dan het standaard lesaanbod van spelling. Individuele begeleiding of ondersteuning in kleine groepjes kan dan een wereld van verschil maken.

Het probleem

In een klas van 30 leerlingen kan het lastig zijn om kinderen begeleiding op maat te geven. Leerlingen met spellingproblemen vallen daardoor vaak tussen wal en schip. Ze raken gefrustreerd, verliezen zelfvertrouwen en hun motivatie daalt. De foutjes blijven zich opstapelen, ondanks hun inzet. En ondertussen gaat het spellingaanbod van de methode in sneltreinvaart verder. Voordat je het weet, heeft een leerling met spellingproblemen een flinke achterstand opgebouwd. Dit is niet alleen frustrerend voor het kind, maar ook voor ouders en leerkrachten.

Een herkenbaar verhaal

Neem Lisa, een meisje van 9 jaar uit groep 6. Ze las vlot, maar spelling bleef een ramp. Ondanks extra oefeningen thuis en in de klas, bleef ze de spellingcategorieën door elkaar halen. “Ze doet zó haar best, maar toch blijven de fouten terugkomen. Het is zo hardnekkig!” vertelde haar moeder. “Inmiddels durft ze geen boodschappenlijstje meer te maken, omdat ze bang is de woorden verkeerd op te schrijven.”

Lisa kreeg individuele spellingbegeleiding. Eén keer per week werkte ze met een begeleider aan klankgroepen, spellingcategorieën en -strategieën. In de groep maakte ze wekelijks een extra oefenblad van de begeleider, en ook thuis oefende ze door huiswerk vanuit de spellingbegeleiding te maken. Binnen twee maanden begon er iets te veranderen. Ze durfde weer te schrijven, maakte minder fouten en kwam trots met een zelf geschreven verhaal thuis. “We hebben haar langzaamaan weer zien opbloeien”, vertelde haar moeder.

Wat doet extra begeleiding?

Extra begeleiding, individueel of in een klein groepje, biedt de ruimte om écht in te zoomen op wat het kind nodig heeft. Een begeleider kan gericht werken aan klank-tekenkoppelingen, spellingcategorieën en -strategieën op een wijze die aansluit bij het kind. En misschien nog belangrijker: er is tijd en ruimte voor veel herhaling, oefenen en succeservaringen.

De voordelen op een rij:

  • Persoonlijke aandacht: de aanpak wordt afgestemd op het niveau en tempo van het kind.
  • Veilige leeromgeving: in een kleine setting durven kinderen meer te vragen en fouten te maken.
  • Motivatie en zelfvertrouwen: door succeservaringen groeit het vertrouwen in eigen kunnen.
  • Gerichte aanpak: er wordt gewerkt met methodes en technieken die aansluiten bij de leerstijl van het kind.
  • Snellere vooruitgang: door de intensieve aanpak boeken kinderen vaak sneller resultaat.

Extra spellingbegeleiding voor jouw leerlingen?

Heb jij leerlingen in jouw groep die spellingbegeleiding nodig hebben? Dan kun je een beroep doen op één van onze behandelaren! Wij werken met onze -in eigen huis ontwikkelde- methode SpellingSpeurders, die inmiddels zeer effectief is gebleken.

Je kunt bij ons ook een train-de-trainer volgen om zelf met Spellingspeurders aan de slag te gaan om de begeleiding in jouw school aan te bieden.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief