Waarom elke basisschool een NT2-protocol zou moeten hebben
Steeds vaker krijgen basisscholen te maken met anderstalige nieuwkomers: kinderen die het Nederlands nog niet (goed) beheersen. Een mooie taak voor scholen om deze kinderen op weg te helpen! Maar waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat je niks over het hoofd ziet? Precies daarvoor is een praktisch NT2-protocol onmisbaar.
Waarom een NT2-protocol?
Een paar goede redenen op een rij:
- Je bespaart tijd. Als er een anderstalig kind wordt aangemeld, hoef je niet opnieuw ‘het wiel uit te vinden’. Je pakt het protocol erbij en kunt direct aan de slag.
- Iedereen weet wat hij moet doen. Leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsassistenten zitten op één lijn. Dat zorgt voor rust en duidelijkheid.
- Je werkt doelgericht. In het protocol staan heldere leerlijnen, doelen en materialen, zodat je gestructureerd en doelgericht aan de taalontwikkeling werkt.
- Je staat er niet alleen voor. Het protocol zit vol tips, adviezen voor materialen en praktische handvatten. Dus ook als je weinig NT2-ervaring hebt, weet je al snel wat je moet doen.
- Je bent voorbereid op de toekomst. De kans is groot dat er in de komende jaren meer anderstalige kinderen op school komen. En de nieuwe anderstalige leerling die vandaag bij je collega in de groep komt, zit volgend jaar in jouw groep. Met een goed protocol ben je daar klaar voor.
Een handboek op maat voor jouw school
Centraal Nederland helpt scholen met het opstellen van een NT2-protocol dat echt bij hen past. Geen standaarddocument, maar een handboek op maat. Volledig afgestemd op jullie leerlingenpopulatie, manier van werken en team.
In één klap een stuk sterker
Een NT2-protocol is geen papieren tijger, maar iets wat je dagelijks helpt in de praktijk. Het zorgt ervoor dat jullie anderstalige kinderen een mooie start maken. En dat jullie als leerkrachten het vertrouwen hebben: wij kunnen dit.