Effectieve NT2-begeleiding voor anderstalige nieuwkomers
Dit jaar heb jij een anderstalige nieuwkomer in je groep. Volgend jaar wordt misschien je collega geconfronteerd met de vragen die jij nu hebt over NT2-begeleiding. Om als school goed voorbereid te zijn op anderstalige nieuwkomers, is het handig om meer te weten van NT2-onderwijs.
NT2-kinderen
NT2-kinderen, ofwel kinderen voor wie Nederlands de tweede taal is, maken vaak een boeiende, maar uitdagende reis door het onderwijslandschap. Hun taalontwikkeling staat centraal, en als leerkracht sta je voor de taak om daarin te begeleiden. Geen kind is hetzelfde, en dat geldt helemaal voor NT2-kinderen. De achtergrond en moedertaal van een kind zijn namelijk bepalend voor de keuzes die jij maakt in de begeleiding. Een kind met als moedertaal een aan het Nederlands verwante taal, vraagt om een heel andere begeleiding dan een kind dat een taal spreekt uit een andere taalfamilie dan die van het Nederlands.
Een aanpak en lesmateriaal kiezen
Het is belangrijk om de beginsituatie van het kind goed in kaart te brengen en van daaruit een leerlijn met doelen op te zetten en methoden te kiezen. Jouw keuzes voor de juiste begeleiding, ondersteuning, uitdaging van en interactie met het kind zijn van groot belang. Maar ook de aandacht die je hebt voor taal bij het dagelijkse schoolse leren en de kansen die je grijpt om taal aan te bieden zijn van onschatbare waarde. Interactieve activiteiten zoals spel en coöperatieve werkvormen, bieden kansen voor taalverrijking en sociale integratie.
Door een positieve en ondersteunende leeromgeving te creëren, draag je bij aan het zelfvertrouwen van NT2-kinderen, waardoor ze zich meer betrokken voelen bij het leerproces.