Centraal Nederland

Een essentiële aanpak

inventieve spelling

Vroegtijdige signalering en interventie bij risicokinderen: een essentiële aanpak

Dyslexie is een veelvoorkomend leerprobleem dat invloed heeft op de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen en volwassenen. Het vroegtijdig herkennen van dyslexie is van belang om te voorkomen dat leerproblemen zich opstapelen en het zelfvertrouwen van het kind afneemt. In dit artikel bespreken we het belang van vroegtijdige signalering en verschillende interventies die ervoor zorgen dat kinderen met dyslexie op tijd de juiste ondersteuning krijgen. 

Onlangs sprak ik met de vader van Sophie, een leerling die bij mij in behandeling is voor dyslexie. Hij deelde zijn ervaringen over de lange weg die hij heeft moeten afleggen om de oorzaak van Sophies leerproblemen te achterhalen. Ondanks haar duidelijke signalen en tegenvallende CITO-resultaten, werd er op school geen aanleiding gezien voor verder onderzoek. Pas na vele omwegen, een onderzoek door een gespecialiseerde oogarts en een tweede onderzoek werd de diagnose ‘ernstige dyslexie’ gesteld. Tegen die tijd zat Sophie al in groep 7.

Dyslexiezorg in het primair onderwijs

Je merkt dat een leerling moeite heeft met spellen, lezen en/of schrijven. Ondanks alle hulp neemt de leerachterstand toe, ten opzichte van de andere leerlingen in de klas. Ook zie je soms concentratieproblemen en/of faalangst. Zou het een vorm van dyslexie kunnen zijn?

Centraal Nederland denkt mee over welke aanpassingen in de klas nodig zijn, met welke zwakke kanten van het kind je rekening moet houden en welke sterke kanten van het kind je juist kunt inzetten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief