Van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator: blik op het grotere geheel
Het onderwijs verandert en de rol van de intern begeleider (IB’er) verandert mee. In de praktijk betekent dit een verschuiving van vooral leerlinggerichte zorg naar een bredere verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau.
Als intern begeleider was je al betrokken bij zorgplannen en leerlingbegeleiding, maar als kwaliteitscoördinator breidt je rol zich uit naar het bewaken en verbeteren van de algehele onderwijsontwikkeling.
Hoe geef je deze nieuwe functie vorm? In deze blog lees je over de verschuiving in taken en geven we enkele praktische tips om succesvol te schakelen naar jouw rol als kwaliteitscoördinator.
Wat is er anders?
De rol van de kwaliteitscoördinator is breder dan die van intern begeleider. Waar je als IB’er de focus legde op individuele leerlingbegeleiding en zorgcoördinatie, kijkt de kwaliteitscoördinator naar het grotere geheel. Hierbij richt je je op het monitoren, evalueren en verbeteren van de onderwijskwaliteit. Dit omvat niet alleen leerlingenzorg, maar ook curriculumontwikkeling, teamontwikkeling, en het implementeren van verbeteringen op basis van data-analyse.
Als IB’er had je de verantwoordelijkheid voor de leerlingzorg en coördinerende en begeleidende taken. Deze taak verschuift naar het meer regisseren van de leerlingzorg. Enkele andere belangrijke verantwoordelijkheden van de kwaliteitscoördinator zijn:
- Trendanalyses maken: Je onderzoekt data en toetsresultaten om trends te ontdekken die de kwaliteit van het onderwijs beïnvloeden.
- Leerlijnen bewaken: Je houdt toezicht op de continuïteit van de leerlijnen en de samenhang tussen leerjaren.
- Formatief evalueren: Naast summatieve resultaten focus je ook op het continue leerproces van zowel leerlingen als leraren.
- Samenwerken met het schoolteam en externe partners: Jij verbindt de onderwijspraktijk met de strategische doelen van de school, in nauwe samenwerking met de directie en andere onderwijspartners.
Tips om de rol van kwaliteitscoördinator vorm te geven
- Ontwikkel een duidelijke visie op kwaliteit
Als kwaliteitscoördinator is het cruciaal dat je een duidelijke visie hebt op wat ‘kwaliteit’ betekent binnen jouw school. Dit gaat verder dan goede resultaten halen op toetsen; het omvat ook de manier waarop leerlingen zich ontwikkelen op sociaal-emotioneel vlak, de kwaliteit van het lesgeven en de algehele sfeer en cultuur op school.
Tip: Werk samen met het team aan een gezamenlijke visie op onderwijskwaliteit. Zo zorg je ervoor dat iedereen dezelfde doelen nastreeft en weet waar de focus ligt.
- Gebruik data om te sturen op verbetering
Een belangrijke taak van de kwaliteitscoördinator is het analyseren van toetsresultaten en andere gegevens om te zien waar verbeteringen nodig zijn. Dit betekent niet dat je alleen naar cijfers moet kijken, maar ook naar andere indicatoren, zoals leerlingtevredenheid, ouderbetrokkenheid en het pedagogisch klimaat.
Tip: Maak gebruik van het leerlingvolgsysteem en andere beschikbare data om trends te analyseren. Welke groepen of leerjaren presteren structureel goed? Waar is nog ruimte voor groei? Zorg ervoor dat de data als een startpunt wordt gebruikt voor constructieve gesprekken in het team.
- Verbind planmatig werken met kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg is het meest effectief wanneer het planmatig gebeurt en een geïntegreerd onderdeel is van de schoolcyclus. Zorg ervoor dat de plannen voor het schooljaar, zoals groepsplannen, individuele ontwikkelingsplannen en de afname van toetsen, aansluiten bij jouw kwaliteitsbewaking.
Tip: Integreer de kwaliteitszorg in de jaarplanning van de school. Stem toetsmomenten en groepsbesprekingen af op de evaluatie van leerlijnen en zorg dat teamvergaderingen regelmatig in het teken staan van kwaliteitsverbetering.
- Stel haalbare doelen op en vier successen
In je nieuwe rol als kwaliteitscoördinator is het belangrijk om niet te veel tegelijk te willen veranderen. Focus op specifieke doelen die haalbaar zijn en waarvan de impact merkbaar is. Een te groot aantal doelen of een te ambitieuze aanpak werkt demotiverend voor zowel jou als het team.
Tip: Richt je op één of twee speerpunten per schooljaar, zoals verbetering van de rekenresultaten of meer focus op formatief evalueren. Zorg daarnaast dat successen, groot en klein, gevierd worden. Dit vergroot de motivatie en betrokkenheid van het team.
- Werk samen met het schoolteam en de directie
De kwaliteitscoördinator fungeert als een belangrijke schakel tussen het team en de directie. Je rol draait niet alleen om het monitoren van data, maar ook om het motiveren en begeleiden van het team in hun professionele ontwikkeling. Hierin speel je een cruciale rol als verbinder.
Tip: Zorg voor regelmatige afstemming met de directie over de doelen en prioriteiten. Faciliteer daarnaast open communicatie met het schoolteam, zodat zij zich ondersteund voelen in hun werk en de verbeteringen zien als een gezamenlijk doel.
- Blijf leerlinggericht
Hoewel de rol van kwaliteitscoördinator meer beleidsmatig en strategisch is, blijft de leerling uiteindelijk centraal staan. De verbeteringen die je doorvoert, moeten altijd gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen.