Centraal Nederland

Van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator

Leraren volgen cursus

Van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator: blik op het grotere geheel

Het onderwijs verandert en de rol van de intern begeleider (IB’er) verandert mee. In de praktijk betekent dit een verschuiving van vooral leerlinggerichte zorg naar een bredere verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau.

 

Als intern begeleider was je al betrokken bij zorgplannen en leerlingbegeleiding, maar als kwaliteitscoördinator breidt je rol zich uit naar het bewaken en verbeteren van de algehele onderwijsontwikkeling.

Hoe geef je deze nieuwe functie vorm? In deze blog lees je over de verschuiving in taken en geven we enkele praktische tips om succesvol te schakelen naar jouw rol als kwaliteitscoördinator.

Wat is er anders?

De rol van de kwaliteitscoördinator is breder dan die van intern begeleider. Waar je als IB’er de focus legde op individuele leerlingbegeleiding en zorgcoördinatie, kijkt de kwaliteitscoördinator naar het grotere geheel. Hierbij richt je je op het monitoren, evalueren en verbeteren van de onderwijskwaliteit. Dit omvat niet alleen leerlingenzorg, maar ook curriculumontwikkeling, teamontwikkeling, en het implementeren van verbeteringen op basis van data-analyse.

Als IB’er had je de verantwoordelijkheid voor de leerlingzorg en coördinerende en begeleidende taken. Deze taak verschuift naar het meer regisseren van de leerlingzorg. Enkele andere belangrijke verantwoordelijkheden van de kwaliteitscoördinator zijn:

  • Trendanalyses maken: Je onderzoekt data en toetsresultaten om trends te ontdekken die de kwaliteit van het onderwijs beïnvloeden.
  • Leerlijnen bewaken: Je houdt toezicht op de continuïteit van de leerlijnen en de samenhang tussen leerjaren.
  • Formatief evalueren: Naast summatieve resultaten focus je ook op het continue leerproces van zowel leerlingen als leraren.
  • Samenwerken met het schoolteam en externe partners: Jij verbindt de onderwijspraktijk met de strategische doelen van de school, in nauwe samenwerking met de directie en andere onderwijspartners.

Tips om de rol van kwaliteitscoördinator vorm te geven

  1. Ontwikkel een duidelijke visie op kwaliteit

Als kwaliteitscoördinator is het cruciaal dat je een duidelijke visie hebt op wat ‘kwaliteit’ betekent binnen jouw school. Dit gaat verder dan goede resultaten halen op toetsen; het omvat ook de manier waarop leerlingen zich ontwikkelen op sociaal-emotioneel vlak, de kwaliteit van het lesgeven en de algehele sfeer en cultuur op school.

Tip: Werk samen met het team aan een gezamenlijke visie op onderwijskwaliteit. Zo zorg je ervoor dat iedereen dezelfde doelen nastreeft en weet waar de focus ligt.

  1. Gebruik data om te sturen op verbetering

Een belangrijke taak van de kwaliteitscoördinator is het analyseren van toetsresultaten en andere gegevens om te zien waar verbeteringen nodig zijn. Dit betekent niet dat je alleen naar cijfers moet kijken, maar ook naar andere indicatoren, zoals leerlingtevredenheid, ouderbetrokkenheid en het pedagogisch klimaat.

Tip: Maak gebruik van het leerlingvolgsysteem en andere beschikbare data om trends te analyseren. Welke groepen of leerjaren presteren structureel goed? Waar is nog ruimte voor groei? Zorg ervoor dat de data als een startpunt wordt gebruikt voor constructieve gesprekken in het team.

  1. Verbind planmatig werken met kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg is het meest effectief wanneer het planmatig gebeurt en een geïntegreerd onderdeel is van de schoolcyclus. Zorg ervoor dat de plannen voor het schooljaar, zoals groepsplannen, individuele ontwikkelingsplannen en de afname van toetsen, aansluiten bij jouw kwaliteitsbewaking.

Tip: Integreer de kwaliteitszorg in de jaarplanning van de school. Stem toetsmomenten en groepsbesprekingen af op de evaluatie van leerlijnen en zorg dat teamvergaderingen regelmatig in het teken staan van kwaliteitsverbetering.

  1. Stel haalbare doelen op en vier successen

In je nieuwe rol als kwaliteitscoördinator is het belangrijk om niet te veel tegelijk te willen veranderen. Focus op specifieke doelen die haalbaar zijn en waarvan de impact merkbaar is. Een te groot aantal doelen of een te ambitieuze aanpak werkt demotiverend voor zowel jou als het team.

Tip: Richt je op één of twee speerpunten per schooljaar, zoals verbetering van de rekenresultaten of meer focus op formatief evalueren. Zorg daarnaast dat successen, groot en klein, gevierd worden. Dit vergroot de motivatie en betrokkenheid van het team.

  1. Werk samen met het schoolteam en de directie

De kwaliteitscoördinator fungeert als een belangrijke schakel tussen het team en de directie. Je rol draait niet alleen om het monitoren van data, maar ook om het motiveren en begeleiden van het team in hun professionele ontwikkeling. Hierin speel je een cruciale rol als verbinder.

Tip: Zorg voor regelmatige afstemming met de directie over de doelen en prioriteiten. Faciliteer daarnaast open communicatie met het schoolteam, zodat zij zich ondersteund voelen in hun werk en de verbeteringen zien als een gezamenlijk doel.

  1. Blijf leerlinggericht

Hoewel de rol van kwaliteitscoördinator meer beleidsmatig en strategisch is, blijft de leerling uiteindelijk centraal staan. De verbeteringen die je doorvoert, moeten altijd gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen.

Tip: Zorg dat je als zorgregisseur, net als in je rol als intern begeleider, samen met leerkrachten en ouders het kind voor ogen houdt. Zorg voor vertaling van passend onderwijs naar het dagelijks handelen van de leerkracht in de klas. Koppel verbeteringen in onderwijsprocessen altijd terug naar de impact op de leerling. Dit houdt de focus scherp en maakt de resultaten tastbaar.

Conclusie

De verschuiving van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator is een boeiende en uitdagende ontwikkeling. Het vraagt om een bredere kijk op het onderwijs en de wil om niet alleen naar individuele leerlingen te kijken, maar naar het onderwijs als geheel.

Door gebruik te maken van data, planmatig te werken en duidelijke doelen te stellen, kun je als kwaliteitscoördinator een positieve impact hebben op de kwaliteit van het onderwijs op jouw school.

Om je taken als kwaliteitscoördinator voor je collega’s, en voor jezelf, helder te hebben, kan het goed zijn om eens uit te schrijven welke taken allemaal in je takenpakket zitten. Mogelijk zijn er ook taken die hier eigenlijk niet inpassen. Een mooie start voor een gesprek met je directeur en het team.

Waar sta jij?

Tip: Maak onze QuickScan en krijg inzicht in wat al goed gaat en waar verbetering mogelijk is in jouw rol als kwaliteitscoördinator op jouw school.

Quickscan

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief