Effectiviteitsonderzoek naar dyslexiebehandelmethode Taaltoren
Centraal Nederland werkt sinds 2015 met de dyslexiebehandelmethode Taaltoren. Deze methode is ontwikkeld door Centraal Nederland en richt zich op leerlingen met Ernstige Dyslexie (ED, voorheen Ernstige Enkelvoudige Dyslexie – EED). Na een aantal jaren met plezier en succes gebruik gemaakt te hebben van Taaltoren, ontstond de behoefte om de effectiviteit daarvan in kaart te brengen.
In dit onderzoek wordt gekeken naar de effecten van Taaltoren op de spelling- en leesvaardigheden. Hierbij wordt gekeken of de intelligentie van leerlingen van invloed is op de vooruitgang. Tot slot wordt er gekeken naar het welbevinden van leerlingen tijdens het behandeltraject.
Taaltoren
Taaltoren richt zich op zowel lezen als spellen. Daarnaast dient er in de dyslexiebehandeling voldoende aandacht te zijn voor motivatie, leesplezier en het welbevinden van de leerling. Taaltoren voldoet aan de behandelkenmerken waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is aangetoond, zoals beschreven in het Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling 3.0 (Tijms et al., 2021) en de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie (Scheltinga et al., 2021).
Het behandeltraject kent een vaste structuur en opbouw, waarin het tempo van de behandeling wordt afgestemd op de individuele behoeften van een kind. Elk behandeltraject bestaat in principe uit 40 tot 50 behandelsessies (uit te breiden tot maximaal 60) van 50 minuten.
Het doel van de dyslexiebehandelingen is een leerrendement van 65%. Dat wil zeggen: bij een behandelperiode van een jaar wordt een groei van zeven onderwijsmaanden (DLE) verwacht. Dit met als uiteindelijk doel dat een kind aan het einde van de basisschool functioneel geletterd is (niveau M6/E6).