Centraal Nederland

Een anderstalige leerling in jouw groep: hoe maak je een begeleidingsplan?

Anderstalige leerling

Een anderstalige leerling in jouw groep: hoe maak je een begeleidingsplan?

Heb je een nieuwe leerling in jouw groep die de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheerst? Dan kan het een uitdaging zijn om dit kind effectief te ondersteunen, maar met de juiste aanpak is het zeker haalbaar! Hoe doe je dat?

Een persoonlijke aanpak

Elke leerling is uniek en dat geldt zeker voor anderstalige kinderen. Sommigen hebben al wat kennis van het Nederlands doordat ze bijvoorbeeld thuis televisie kijken of met andere kinderen spelen, terwijl anderen volledig blanco beginnen. Ook maakt het verschil of een kind heeft leren lezen in een ander schrift dan ons Latijns schrift of dat het al enkele van onze klanken en letters kent. Het is belangrijk om de beginsituatie goed in kaart te brengen en maatwerk te bieden. Kortom: een plan dat aansluit bij de individuele behoeften van het kind.

Wat moet er in het plan staan?

Een goed plan voor anderstalige leerlingen bevat de volgende onderdelen:

  1. Heldere doelen
    Wat wil je dat de leerling over een bepaalde periode leert? Denk aan doelen zoals het begrijpen van eenvoudige instructies, het uitbreiden van de woordenschat, het verbeteren van de uitspraak en het onderscheiden van bepaalde klanken.
  2. Leerlijnen
    Door te werken met duidelijke leerlijnen voor mondelinge taalontwikkeling, woordenschat, spelling, lezen en rekenen kun je stap voor stap vooruitgang boeken. Ga uit van de leerlijnen van Lowan: Kleuters – LOWAN en Leerlijnen groep 3 tot 8 – LOWAN
  3. Leermiddelen
    Zorg voor de juiste materialen die aansluiten bij het taalniveau van de leerling. Dit kunnen fysieke (werk)boeken zijn, maar ook digitale tools zoals taalapps, oefenprogramma’s en filmpjes. Daarnaast kunnen pictogrammen en visuele hulpmiddelen erg behulpzaam zijn, vooral in de beginfase.
  4. Praktische ondersteuning
    Belangrijk in de eerste periode op school is het aanbieden van extra taallessen door een leerkracht of onderwijsassistent. Gerichte ondersteuning, interactie en goede feedback zijn hierbij belangrijk. Daarnaast is het inschakelen van een taalmaatje (bijvoorbeeld een klasgenoot), en het creëren van een rijke taalomgeving cruciaal. Bedenk dat taal er de hele dag is en zoek naar mogelijkheden om dit uit te buiten. Zorg dat de leerling zoveel mogelijk Nederlands hoort en spreekt, zonder de moedertaal te negeren. Een veilige sfeer waarin fouten maken mag, is hierbij van belang.
  5. Ondersteuning voor groep 1 tot en met 8
    Anderstalige leerlingen kunnen in elke leeftijdsgroep instromen, van groep 1 tot en met groep 8. Voor kleuters is spelenderwijs leren vaak de beste aanpak, terwijl oudere leerlingen meer gebaat zijn bij gestructureerde taallessen en integratie in het reguliere onderwijsprogramma.

Aan de slag met maatwerk!

Heb je een of meerdere anderstalige leerlingen in jouw groep en weet je niet precies waar je moet beginnen? Geen zorgen! Of het nu gaat om een kleuter of een leerling in groep 7, wij bieden maatwerk om ervoor te zorgen dat ieder kind de juiste ondersteuning krijgt. Samen met jou bekijken we wat jouw leerling nodig heeft.

Wil je meer weten of direct een plan opstellen? Neem gerust contact met ons op. Samen zorgen we ervoor dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen op een succesvolle schooltijd!

Je kunt contact met ons opnemen via info@centraalnederland.nl of het onderstaande contactformulier.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief