Collega Anne: “Anders durven doen en durven loslaten”
Al 14 jaar werk ik met veel plezier bij CN. Steeds als ik dacht aan iets nieuws, kwamen er nieuwe uitdagingen en opleidingsmogelijkheden op mijn pad. Met een achtergrond in orthopedagogiek miste ik de onderwijskant, wat leidde tot een twijfel tussen de Pabo en onderwijskunde.
Uiteindelijk koos ik voor onderwijskunde, wat me bracht naar praktijkonderwijs en speciaal basisonderwijs (sbo). Uiteindelijk vond ik mijn weg naar CN als dyslexiebehandelaar en adviseur leerlingenzorg.
Puzzel
Mijn motivatie om bij CN te werken was de wens om de brug te slaan tussen regulier onderwijs en speciaal onderwijs. Samen de puzzel leggen om kinderen te helpen binnen het reguliere onderwijs te blijven door aanpassingen aan te brengen en anders een weloverwogen besluit te nemen naar het sbo wanneer dit de best passende oplossing is.
Out of the box
Bij CN ben ik regiebehandelaar voor de dyslexiezorg, waarbij ik dyslexiebehandelaren begeleid, en onderwijsadviseur leerlingenzorg. Ik voer consultatiegesprekken op scholen en ik coördineer de onderzoeken binnen ons team van orthopedagogen. Ik zie de leerlingen minder direct, maar ik focus nu meer op centrale vragen om daarover samen te sparren, vaak out-of-the-box. Mijn missie is om leraren te ondersteunen en hen te inspireren om anders te durven doen en los te laten, zodat zij in hun kracht komen te staan en meer plezier in hun werk krijgen.
Van betekenis zijn
Mijn christelijke achtergrond sluit goed aan bij de denkwijze van CN, waarin we betekenisvol willen zijn voor anderen, samen met ouders en leerkrachten. De driehoek ouders-school-kind is een belangrijk uitgangspunt, waarbij we met een frisse blik naar deze samenwerking kijken. CN kenmerkt zich door een team met veel onderwijs- en zorgkennis, en een sterke focus op de ontwikkeling van het kind. Onze betrokkenheid en passie voor kinderen zijn duidelijk zichtbaar in ons werk: iedereen geeft meer dan gemiddeld.
Bescheiden
Mijn ambitie is om ons aanbod op het gebied van leerlingenzorg verder te ontwikkelen en hierin nog proactiever te worden. We doen fantastisch werk, maar te weinig scholen weten hiervan af. We mogen wel wat minder bescheiden zijn. Een IB-er zei laatst: “Waarom wist ik niet dat jullie dit ook doen? Als ik had geweten dat jullie dit op deze manier doen, met deze korte lijnen, dan had ik direct contact met jullie opgenomen.”
Ik wil ervoor zorgen dat scholen weten wat we doen en hoe we hen kunnen ondersteunen met korte lijnen en effectieve aanpakken.