Samenspel, training voor sociaal-emotionele ontwikkeling
“Mijn kind durft meer zichzelf te zijn” en “ze is rustiger in de klas en heeft nu minder ruzie met klasgenoten”. Zomaar twee zinnen uit eindgesprekken van de training Samenspel.
Een aantal kinderen hebben net 8 bijeenkomsten van Samenspel achter de rug. Hun ouders en leerkrachten evalueren met de orthopedagoog wat de training voor hun kind en leerling heeft opgeleverd. Ook de kinderen zelf evalueren. Een kind vertelt: “Ik kan nu makkelijker een gesprekje met iemand beginnen en geef meer complimenten. Ik vind het alleen nog wel lastig als degene met wie ik speel iets anders wil doen dan ik”.
Wat is Samenspel?
Samenspel is een sociale vaardigheidstraining voor kinderen uit groep 6 tot en met 8 die net een extra duwtje in de rug nodig hebben. In 8 bijeenkomsten van een uur leren de kinderen verscheidene sociale vaardigheden aan de hand van verschillende werkvormen. Zo leren ze meer over de relatie tussen gedachten, gevoelens, gedrag, de gevolgen van hun gedrag en om positiever te denken. In een veilige omgeving oefenen ze in rollenspellen om voor zichzelf op te komen, nee te zeggen en om te gaan met kritiek en complimenten. Er wordt aandacht besteed aan de wijze waarop je goed met elkaar kunt overleggen en samenwerken. Ook krijgen de kinderen oefeningen waarmee ze leren de spanning in hun lijf te herkennen en los te laten.
Elke training weer anders
Toch is elke training steeds net iets anders. Een groep bestaat namelijk uit 4 tot 6 unieke kinderen. Aan de hand van de informatie uit de intakes, bepalen we waar de nadruk op komt te liggen in de training. Sommige kinderen houden nu eenmaal meer van rollenspellen, terwijl andere kinderen liever dingen bespreken en uittekenen in een werkboekje.
De kinderen komen samen in kleine vaste groepjes. Hierdoor zien zij dat ze niet de enige zijn, die dingen lastig vinden. Ook merken de kinderen dat ze elkaar kunnen helpen! Sommige groepen bestaan uit kinderen die elkaar kennen, maar er zijn ook groepen met kinderen van verscheidene scholen. Spannend, maar ook juist een goede manier om het geleerde in een nieuwe groep in praktijk te brengen!
Een dikke 10!
Terug naar de groep die net de training heeft afgesloten. Eén van de kinderen stopt op de afsluitende bijeenkomst een stukje zelfgebakken taart in de mond en vraagt: “Mogen we nog één keer dat toneelstukje van de bewaker doen?”. De kinderen hebben veel met elkaar gedeeld en het afscheid nemen op zo’n laatste bijeenkomst is soms best lastig. Na de laatste bijeenkomst evalueren we wat de training voor elk kind heeft opgeleverd. Eén van de ouders: “Nu we zo samen kijken naar de ontwikkeling van ons kind, kan ik maar één ding zeggen: dit is een dikke 10!”.