Psycho-educatie bij ADHD
Je zit op de basisschool en krijgt de classificatie ADHD. Dit kan opluchting, frustratie, maar ook veel vragen oproepen. Wat betekent ADHD? Moet ik nu een pilletje? Welke dingen kan ik zelf doen om te zorgen dat het makkelijker wordt op school om mij te concentreren? Bij al deze vragen kan psycho-educatie helpen!
Psycho-educatie heeft als doel om kinderen (en hun ouders) meer inzicht te geven in de problematiek die speelt. Op die manier leren het kind en zijn/haar omgeving beter te begrijpen waar bepaald gedrag vandaan komt, en welke behoeftes hieraan ten grondslag liggen.
Is hij nu opeens veranderd?
Bas (naam gefingeerd) uit groep 8 is bij Centraal Nederland aangemeld met concentratieproblemen. Ook laat hij veel motorisch onrustig gedrag zien. Na een onderzoek wordt bij hem ADHD vastgesteld. Bas schrikt als zijn ouders vertellen dat hij ADHD heeft: wat betekent dat dan? Is hij nu opeens veranderd ten opzichte van voor het onderzoek? Hoe gaat de juf hierop reageren? Hij wil liever niet dat zijn klasgenoten weten dat hij ADHD heeft; wat zullen zij wel niet zeggen?
Voordelen van ADHD?
In samenspraak met ouders en leerkrachten wordt afgesproken dat Bas psycho-educatie krijgt. Samen met de behandelaar gaat Bas op een zoektocht: wat betekent ADHD? Hoe werkt ADHD in het brein? Wat kan helpen bij ADHD? De behandelaar vertelt dat het hebben van ADHD ook voordelen heeft. Bas kijkt verbaasd: voordelen? Dat had hij niet gedacht. De behandelaar geeft een klein aanzetje, maar al snel ziet Bas zelf ook voordelen van het feit dat hij ADHD heeft.
De psycho-educatie geeft weer een lach op het gezicht van Bas; ADHD is toch niet zo erg als hij dacht. En misschien is het toch wel handig als de andere kinderen uit zijn klas hierover meer weten. Hij besluit zijn spreekbeurt te gaan houden over ADHD en verlaat met een glimlach de behandelruimte!
Naast psycho-educatie voor Bas biedt Centraal Nederland ook ouder- en leerkrachtbegeleiding bij ADHD. In de begeleiding krijgen ouders en school handvatten om met het gedrag van het kind om te gaan. Andere gespreksonderwerpen zijn positief benaderen, regels en structuur.