Begeleiding van ouders in de Jeugd GGZ – Samen zorgen voor een stabiele omgeving
“Wat kan ik doen om mijn kind te helpen? Wat betekent deze diagnose voor ons gezin? Hoe kan ik mijn kind beter begrijpen en ondersteunen?” Dit zijn vragen die veel ouders zich stellen wanneer hun kind met emotionele of gedragsproblemen worstelt. De zorg voor een kind met psychische klachten vraagt vaak om extra ondersteuning van de ouders en de omgeving. Ook de school heeft een belangrijke rol.
Wat houdt psycho-educatie en ouderbegeleiding in?
In de begeleiding van jonge kinderen kiezen we er niet altijd voor om het kind direct te behandelen. Vaak ligt de focus op het versterken van de omgeving van het kind, zoals het gezin en de school. Met behulp van psycho-educatie geven we ouders inzicht in de problematiek van hun kind. We bespreken wat de uitslag van het onderzoek inhoudt, hoe deze zich uit in het dagelijks leven, en wat ouders kunnen doen om hun kind op een positieve manier te begeleiden.
Ouderbegeleiding: Samen leren
Ouderbegeleiding draait om praktische ondersteuning en het beantwoorden van al die vragen waar je als ouder mee zit. Hoe ga je om met het gedrag van je kind? Hoe creëer je rust en structuur? We sparren samen met ouders. Wij hebben inhoudelijke kennis over de problematiek, maar ouders kennen hun kind het best. We zoeken samen naar wat werkt in hun specifieke situatie.
We bieden concrete handvatten om in te spelen op de specifieke behoeften van je kind en geven tips over hoe je een veilige en ondersteunende omgeving kunt creëren. Voorbeelden hiervan vind je op de website van thuisarts.nl.
Daarnaast vinden we het belangrijk om ouders het gevoel te geven dat ze er niet alleen voor staan. In onze gesprekken bieden we ruimte voor jullie emoties, onzekerheden en ervaringen.
Tips voor scholen: Samen werken aan een ondersteunende leeromgeving
Ook de schoolomgeving speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van een kind. In de klas kun je als leerkracht een veilige en ondersteunende omgeving bieden voor kinderen met psychische klachten. Daarom voeren wij, naast oudergesprekken, ook regelmatig gesprekken met leerkrachten. We helpen leerkrachten om beter inzicht te krijgen in de behoeften van het kind en geven advies over hoe zij hun onderwijs en begeleiding daarop kunnen afstemmen. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat een leerkracht zich realiseert dat het bij kinderen niet gaat om ‘ik wil het niet’, maar ‘ik kan het (nog) niet’. Een kind heeft dan een leerkracht nodig die hem/haar bepaalde vaardigheden kan leren, een leerkracht die kalm blijft en betrouwbaar is. Iemand die een veilig leer- en klassenklimaat kan bieden.
Hier zijn enkele praktische tips om direct toe te passen:
- Creëer een veilige sfeer: Zorg voor een voorspelbare omgeving waarin duidelijkheid en structuur centraal staan. Dit geeft kinderen rust en houvast.
- Communiceer regelmatig met ouders: Bespreek hoe het kind zich op school gedraagt en stem af hoe jullie samen het beste kunnen ondersteunen.
- Differentiatie in aanpak: Pas lesmethoden en begeleiding aan de individuele behoeften van het kind aan. Overweeg bijvoorbeeld extra tijd of alternatieve werkvormen bij opdrachten.
- Training en bewustwording: Organiseer teamtrainingen over specifieke problematieken, zodat leerkrachten en ondersteunend personeel beter begrijpen wat een kind nodig heeft.
- Betrek het kind: Vraag het kind zelf wat het nodig heeft om zich prettig te voelen op school. Dit geeft het kind een gevoel van controle en helpt bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen.
- Zelfreflectie: Wees je bewust van jouw eigen leerkrachtgedrag. Is er iets in dat gedrag dat mogelijk een averechts effect heeft op het kind?
Hoe helpt Centraal Nederland?
Bij Centraal Nederland geloven we dat de kracht van een behandeling niet alleen ligt in therapie voor het kind, maar juist ook in het versterken van de omgeving. We ondersteunen ouders door middel van psycho-educatie en oudergesprekken, en werken nauw samen met scholen om het kind op alle fronten te begeleiden.