Van startbekwaam naar vakbekwaam
In het Nederlandse onderwijs onderscheiden we drie niveaus in de professionele ontwikkeling van leerkrachten:
- Startbekwaam: net afgestudeerd en klaar om de eerste stappen in de klas te zetten.
- Basisbekwaam: na één tot enkele jaren in staat om zelfstandig en effectief te functioneren in het onderwijs.
- Vakbekwaam: een ervaren leerkracht die zijn of haar vak verstaat én een inspirerend voorbeeld is voor anderen.
De overgang van startbekwaam naar basisbekwaam, en uiteindelijk vakbekwaam, vraagt tijd, aandacht en ondersteuning. Die ondersteuning vindt plaats in de zogeheten inductiefase: de eerste twee jaar van de loopbaan, waarin leerkrachten professioneel groeien en een stevige basis leggen voor hun onderwijspraktijk.
Waarom investeren in starters?
Een goede start maakt het verschil. Onderzoek laat zien dat begeleiding in de inductiefase zorgt voor:
✅ Meer werkplezier en zelfvertrouwen
✅ Betere aansluiting tussen opleiding en praktijk
✅ Minder uitval en een sterkere binding met het vak
✅ Snellere groei naar zelfstandigheid en vakmanschap
Daarom ondersteunen wij scholen in het vormgeven van een krachtig begeleidingstraject voor startende leerkrachten.
Voor tweedejaars startende leerkrachten:
Het vervolgtraject bouwt voort op de eerste fase, met aandacht voor verdieping, eigenaarschap en verdere professionele ontwikkeling.
Ook hier zijn de onderdelen:
- Individuele intake met een coachovereenkomst waarin we de doelen vastleggen
- 3 intervisiemomenten (gericht op de bekwaamheidseisen)
- 3 klassenbezoeken en reflectiegesprekken
- Eindgesprek met coachee, coach en leidinggevende, eindverslag