Centraal Nederland

7 tips voor een zachte landing van nieuwe collega’s op school

7 tips voor een zachte landing van nieuwe collega’s op school

Een nieuwe baan op een nieuwe school is spannend. Of je nu net van de opleiding komt of al ervaring hebt, elke school heeft zijn eigen ritmes, routines en cultuur. En ondertussen wordt er vanaf dag één veel van je verwacht: overzicht, rust in de groep, duidelijke instructie, oudercommunicatie en… of je ook even in die werkgroep wil?

Je wilt natuurlijk meer bieden dan ‘hier is je lokaal, succes! Geen onwil – de druk is hoog – maar juist daarom is het belangrijk om bewust te investeren in een zachte landing. Niet alleen omdat het helpt om collega’s te behouden voor het vak, maar vooral omdat het de kwaliteit van onderwijs ten goede komt.

Dus: hoe zorg je voor een goede, krachtige start voor nieuwe en startende collega’s?

  1. Zorg voor een warm welkom
    Een kaartje op tafel, een bloemetje, of een appje van de directie op dag 1: het klinkt klein, maar het gevoel welkom te zijn maakt het verschil. Laat merken: we zijn blij dat je er bent.
  2. Wijs een maatje aan
    Geen mentor, geen coach – gewoon een collega die de weg weet. Iemand waarbij je zonder schroom kunt vragen waar het printpapier ligt of hoe je in het leerlingvolgsysteem komt. Dat scheelt eindeloos zoeken (en frustratie).
  3. Organiseer een inhoudelijke startbijeenkomst
    Niet alleen een rondleiding en roosteruitleg, maar ook input over klasinrichting, klassenmanagement en groepsvorming. Zeker in de eerste weken – de Gouden Weken – maak je als leerkracht het verschil.
  4. Geef ruimte om te groeien
    Laat een nieuwe collega zijn of haar stijl ontwikkelen. Geef feedback, stel vragen en nodig uit om te reflecteren. Deel ook de visie van de school – en de waarom daarachter – zodat er verbinding ontstaat.
  5. Bied coaching
    Goede coaching is goud waard. Het helpt leerkrachten effectiever les te geven, geeft lucht op moeilijke momenten en voorkomt uitval. Geen ruimte voor interne coaching? Schakel extern een ervaren onderwijscoach in.
  6. Plan intervisie met andere starters
    Samen leren werkt. Intervisie geeft ruimte om ervaringen te delen, tips uit te wisselen en vooral: te merken dat je niet de enige bent die worstelt met oudergesprekken, rekengroepen of klassenmanagement.
  7. Bespreek grenzen
    Veel starters willen het perfect doen. Dat leidt al snel tot avonduren vol correctiewerk en weekendvoorbereiding. Bespreek hoe je gezond blijft, wat ‘goed genoeg’ is, en dat nee zeggen óók bij professionaliteit hoort.

Tot slot: Begeleiding hoeft niet groots of ingewikkeld te zijn. Het begint bij aandacht. En met aandacht kan vakmanschap groeien. Want werken in het onderwijs ís topsport. Maar topsporters hebben ook coaches, rustmomenten en een team om zich heen.

Wil je als school begeleiding vormgeven voor startende of nieuwe collega’s? We denken graag met je mee. Neem contact met ons op.

Begeleiding van startende leerkrachten

De overgang van startbekwaam naar basisbekwaam, en uiteindelijk vakbekwaam, vraagt tijd, aandacht en ondersteuning. Wij ondersteunen scholen in het vormgeven van een krachtig begeleidingstraject voor startende leerkrachten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief