Ervaringsverhalen NT2

Marianne van Beek-van Hierden, intern begeleider basisschool De Akker in Putten over begeleiding van NT2-kleuters:
“Wij voeren een actief NT2-beleid waarin onze anderstalige kleuters veel extra aandacht krijgen. Ons belangrijkste doel is om de taalachterstand van deze kinderen in twee jaar zo veel mogelijk te verkleinen. Zo kunnen ze een goede start maken in groep 3. Een investering in NT2-onderwijs aan kleuters verdient zich later dik terug. Uiteraard gaat dit niet vanzelf. Dit kost tijd en die is niet altijd met eigen personeel in te vullen. Daarom hebben wij ervoor gekozen om Centraal Nederland in te schakelen. Een middag per week verzorgde hun NT2-specialist onderwijs aan groepjes kleuters. De inhoud van deze lessen, die altijd aansloot bij het thema in de groepen, en bijzonderheden over de kinderen werden via ParnasSys aan de leerkrachten doorgeven. Zo konden zij effectieve herhaalmomenten inplannen. Een prima werkwijze! Vooral omdat je de kinderen ziet groeien; eerst in hun taalontwikkeling maar dan ook in zelfvertrouwen. Mooi om te zien!”

Christine van den Hazel, docent NT2 en leerkracht van de taalklas van CNS Putten over de taalklas:
“Toen de gemeente Putten in korte tijd een aantal vluchtelingengezinnen opnam, heeft onze schoolvereniging, CNS Putten, een full time taalklas opzet. Een goede keuze voor deze kinderen! In een kleinschalige setting (maximaal 15 leerlingen) krijgen de kinderen alle aandacht die ze nodig hebben en komen ze tot rust. Voor het opzetten van de taalklas hebben we expertise bij Centraal Nederland ingekocht. Hun NT2-specialist heeft ons op weg geholpen met de aanschaf van materialen, het uitzetten van leerlijnen voor de verschillende niveaus en het opstellen van handelingsplannen. Gaandeweg kwamen daar steeds meer taken bij. Aan het begin van het traject kun je immers niet overzien hoe alles zal gaan lopen. Zo heeft de adviseur van Centraal Nederland in het eerste jaar van de taalklas ook een deel van de ib-taken uitgevoerd en heeft zij mij in de groep vervangen toen ik elke 14 dagen een dag afwezig was voor studie. Doordat zij niet alleen adviserend werk maar ook uitvoerend werk voor de taalklas verrichtte, leerde ze de kinderen steeds beter kennen. Dit was een verrijking van onze samenwerking. Het is namelijk heel prettig om een sparringpartner te hebben als je voor een taalklas met vluchtelingenkinderen staat. In zo’n groep is geen dag hetzelfde en zie je jezelf regelmatig in een situatie waarmee je handelingsverlegen bent. In het tweede jaar van de taalklas is de begeleiding van Centraal Nederland langzaamaan minder geworden. We hadden nog een aantal intervisiemomenten waarbij problemen rondom de dagelijkse organisatie en de ontwikkeling van de leerlingen op de agenda stonden. We kijken terug op een mooi traject en een fijne samenwerking!”

Rob Sakko, directeur basisschool De Wegwijzer, Harderwijk over studiedag over NT2-onderwijs en de sociaal-emotionele problematiek van vluchtelingenkinderen:
Hartelijk dank voor de presentaties tijdens onze studiedag. Het is voor ons heel waardevol geweest. Een mooie start richting de realisatie van onze AZC-school.”